top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תגבי חן

פוטותרפיה בשילוב שיטת NLP

עודכן: 19 בינו׳ 2022

טיפול רגשי אישי בפוטותרפיה בשילוב שיטת NLP

ישנם יתרונות רבים בשילוב צילום ככלי טיפולי NLP לטיפול רגשי עם דגש בשימוש בשיטת

להעלאה ובירור תכנים אישיים.

שימוש בצילום ובתמונות על מנת לגעת בחלקים מסיפור חייו של המטופל להנגיש תחושת מודעות ואי מודעות.

היא פותחת בפנינו את הדרך פנימה,אל תוך סיפור הנפש ונתבונן יחדיו בצילומים ישנים וחדשים נביט אל העבר וההווה במפגש הטיפולי הצילום מהווה כלי לעיבוד בחוויות הפנימיות שלנו ופותח כר נרחב של אפשרויות לביטוי עצמי ואישי.בתהליכי התפתחות אישיים,התהליך מסייע לעיבוד תובנות מתוך החוויה על מנת ליצור התמרה ושינוי.הצילום עשוי לשמש ככלי חשוב בפיתוח יצירתיות,תקשורת,מודעות,העצמה עצמית, וראיה מזוית שונה על עצמנו.טיפול בפותותרפיה בשילוב שיטת הNLP היא שיטה שגבי חן שילב בעזרת נסיון וידע של שנים רבות בצילום כאומן עם גישה מעולה וטובה לכל הגילאים ובמיוחד עבודה עם ילדים,כמו כן נסיון בעבודה עם קבוצות ילדים בסיכון,אגב ילדים מאוד מתחברים לטיפול בעזרת צילום ומתוך סקרנות השיתוף פעולה איתם קל יותר.וכמטפל מוסמךNLP THERAPIST בוגר מכללת NLP PRO

טיפול בפוטותרפיה משתמש בצילום ככלי טיפולי מחולל שינוי, שבו תמונה שווה הרבה יותר מאלף מילים

השילוב בין צילום לבריאות הנפש החל להתפתח כבר במהלך המאה ה-19, פחות מעשור לאחר המצאת הצילום.הצילום ככלי טיפולי מסייע בעקיפת הגנות, ביצירת תקשורת לא מילולית ובהגברת תחושת השליטה של המטופל.מתוך התבוננות בתצלומים המטופל יכול להעלות חלקים מסיפור חייו ומתחושותיו המודעות והלא מודעות. תמונה מצולמת היא גירוי ויזואלי שבאמצעותו מטופל יכול לספר סיפורים המובילים לתובנות חדשות".

כלי נוסף הוא הפורטרט העצמי. המטופל יכול לצלם תמונות של עצמו או תמונות שמייצגות אותו. הפורטרט העצמי הוא מעין מראה שדרכה המטופל יכול ללמוד על התפיסה העצמית שלו, ולעבוד על הדימוי העצמי שלו בעזרת המטפל.בשיטת הטיפול המטפל מצלם את המטופל. לעתים המטופל יבקש מהמטפל לצלם אותו בתוך חדר הטיפול,כשהוא מביים את הצילום. התצלום המתקבל משקף למטופל את האופן שבו המטפל רואה אותו, וזוהי דרך לתקשורת בלתי מילולית.בשלב הבא המטפל מפרש את התצלומים ועוזר לפענח את הסודות הטמונים בהם. אלה הם קודקודי הצמיחה, אותם מקומות של כאב שמהם האדם יצמח ויתפתח.


בשנים האחרונות גבר מאוד השימוש הספונטני בצילום בזכות השילוב הקל והנוח המוצע במכשיר הטלפון הנייד. אנו מתקשרים בעזרתו, מצלמים ומתעדים, נותנים ומקבלים משובים ולמעשה מקיימים מערכות יחסים אינטימיות ופורות. התמונות משמשות נקודת מוצא לאינטראקציה ביננו לבין אחרים, בחינתן מספקת תובנות אשר מהוות גורם משמעותי בפעילויות חברתיות ויצירת קשר.בין אם מדובר בצילום עצמי או בכל צילום אחר הסקרנות והצורך לשתף הפכו במשך השנים לנחלת הכלל. פעולת הצילום, בחינת התצלומים ושיתופם עם קבוצת שייכות כל אלו מספקים מענה לצרכינו כשאנו מבקשים להיות נוכחים, מובנים ובעלי ערך. גם לעבר יש משמעות בכל מה שקשור לצילום, בחינה חוזרת של תצלומים מהילדות,מאירועים משפחתיים וחברתיים, דיוקנאות מגילאים שונים מעניקה לכל אדם הוכחה לכברת הדרך שהוא עבר, לקיומו ולזהותו במרחב המשפחתי-חברתי.


פוטותרפיהNLP בתהליך אישי

הפוטותרפיה מציעה דרך יצירתית להשגת תובנות אישיות והפיכתן מוחשיות וברורות,

כך שניתן יהיה לנסח את סיפור החיים מחדש, באופן שתומך בצרכים האינדיבידואליים וביכולות האישיות במסע ההתפתחות האישי.

מגוון דוגמאות לתהליכים אישיים:

לחזור אל הילדות: צילום בית המשפחה הישן, צילום הכניסה לבית, המעבר בין החדרים, המטבח, חדרי האמבטיה,התבוננות בוגרת על הבית בו גדלנו והעלאתם של זיכרונות ילדות מרגשים.


הסביבה בה גדלנו: מסע לשכונת הילדות, מפגש עם שכנים, תיעוד המפגשים בעין המצלמה,

קיום תהליכי פיוס ומפגשים עם חברים ישנים ואהובים.

ביקור פרידה מאדם יקר חבר או בן משפחה: תיעוד רגעי החברות האחרונים, הפרידה.צילומים מהעבר ומההווה,העלאת זכרונות שחרוטים בנו לטוב או לרע,חוויות ילדנות שהשאירו בנו חותם ועוד.


התודעה שלנו מורכבת מ 3 חלקים: על מודע, מודע ולא מודע/תת מודע.


העל מודע: זהו החלק הגבוהה המחובר לתודעה הגבוהה שלנו. זהו החלק היודע כל בתוכנו,

מושלם וללא רבב, הוא מחובר לנשמה שלנו וקשור בשליחותה כאן בחיים אלו וביעודה וכן בחיבוריה לנשמות אחרות.

המודע: הוא כל מה שמצוי בהכרה שלנו ברגע נתון. הוא נחשב לחלק הקטן מכלל התודעה הנרחבת שלנו.

זהו חלק חושב וערני. אדם נורמאלי המודע לעצמו ידע להשיב לשאלות , היכן אתה נמצא כעת, איפה היית ולאן בכוונתך ללכת מכאן.

הלא מודע: מכיל את כל מה שאינו בהכרה. מאגר התודעה העיקרי שלנו והוא כולל בתוכו חומרים נפשיים ששקעו מטה במצולותיו מרגע ההתעברות ועד עתה.

חומרים נפשיים אלו כוללים תחושות, רגשות יצרים , וכן תכנים לא נעימים לרבות אמונות וזיכרונות.

הלא מודע הוא החלק הגדול ביותר והחשוב ביותר מבחינת השפעתו באדם. לעתים קורה שתכנים מתוכו מצליחים לחדור מבעד לסף המודע ולהציף את הרמה המודעת.

בכל פעם שאדם עובר משבר או אירוע משמעותי בחייו, עלול המשבר להותיר מטענים נפשיים.

לא החוויות שאדם עובר בחייו גורמות מחלות , אלא המטענים הנפשיים שנותרו מהן והפכו משקעים.

במילים אחרות: הפרשנות של החוויות שאדם עובר המטענים הללו מתרגמים עצמם לתופעות פיזיות הקרויות פתלוגיות או לתופעות נפשיות מגוונות אחרות.

בתרפית מימדים אנו עומדים על ההקשרים הללו שבין מטענים רגשיים וכיצד הם מתורגמים לתופעות פיזיות בגוף. לכל רגש / תחושה/מחשבה יש כתובת מדויקת בגוף, למשל אירוע קיצוני של פחד ישפיע על הכליות ומצב של ויכוחים רבים בין בני זוג יכולים להביא לדלקות אזניים חוזרות אצל ילדיהם. במהלך הלימודים, וכמובן מחלות נוספות שמושפעות ויש קשר ישיר בנהם בין בגוף לנפש כגון פיברומיאלגיה.

נלמד כיצד ניתן להגיע בדיוק רב לאותם מטענים שנצרבו בתת המודע בזמן מסויים ולנטרל אותם ואת כל ההשפעה שלהם על חיי המטופל ובכך להביא לריפוי נפשי ופיזי.




מפגשים של שעה עד שעה וחצי פעם בשבוע,משך הטיפול יכול לנוע מטיפול קצר מועד וממוקד לטיפול ממושך יותר.מטרת הטיפול כמו בכול טיפול רגשי הינה לשפר את רווחתו הנפשית של המטופל באמצעות המדיום של הצילום.פוטותרפיה הינה חווייתית, יצירתית, מפתיעה, עוצמתית ומרתקת,במהלכה הולך ונבנה בין המטפל למטופל קשר של אמון,הכלה,אמפטיה.על הבסיס הזה המטופל יכול לבטא את עצמו באותנטיות ובחופשיות ,

הדימוי העצמי משתפר וכן תחושת המסוגלות האישית .במהלך הטיפול נבחרים צילומים מתוך אלבומים משפחתיים וכן צילומים אישיים מן ההווה ומן העבר,

מצלמים לפי בחירת המטופל בקליניקה, מחוץ לקליניקה ובין טיפול לטיפול בסביבתו של המטופל. וכמובן יש אפשרות לצילום בטבע כדי לתת למטופל את הרגשת הנוחות והפתיחות שהטבע תורם.

החומרים הצילומיים נאספים ומהווים בסיס משותף בטיפול להתבוננות,ביטוי רגשי ופרשנות המקדמת מודעות עצמית, צמיחה אישית ורווחה נפשית.קיים דגש על אקטיביות,יוזמה ויצירתיות של המטופל בתהליך

ומתקיימות הזדמנויות רבות עבור המטופל לבחירת הדימויים הצילומיים שבהם הוא מעונין להתמקד בתקופות שונות של הטיפול.

בחלק מהמקרים יוצרים המטופלים לפי בחירתם במהלך או בסיום הטיפול

תיק עבודות, אלבום אישי, סרטון וידאו. שלכם גבי חן צלם אומן ומטפל NLP בשילוב צילום

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page